Φεστιβάλ Κανών 2019: Έναρξη με επέλαση διασκεδαστικών, αλλά άψυχων ζόμπι

Φεστιβάλ Κανών 2019: Έναρξη με επέλαση διασκεδαστικών, αλλά άψυχων ζόμπι

Ένας cool και αγέραστος Τζιμ Τζάρμους οδήγησε το all star cast της τελευταίας του ταινίας από το κόκκινο χαλί στην κατάμεστη αίθουσα του Παλέ ντε Φεστιβάλ για την έναρξη της φετινής μεγάλης κινηματογραφικής γιορτής της Κρουαζέτ.

Ήταν εκεί οι Μπιλ Μάρεϊ, Άνταμ Ντράιβερ, Τίλντα Σουίντον, Σελίνα Γκομέζ και Κλόι Σεβινί, καταχειροκροτούμενοι από ένα κοινό το οποίο διασκέδασε με τη σύντομη τελετή έναρξης, την οποία παρουσίασε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ο Γάλλος κωμικός Εντουάρ Μπερ. Ένας μονόλογος υπέρ της σκοτεινής αίθουσας, με μπηχτές κατά του Netflix, ένας μίνι φόρος τιμής στην Ανιές Βαρντά, παρουσίαση των ταινιών του επισήμου προγράμματος και της κριτικής επιτροπής, με τον Γιώργο Λάνθιμο ανάμεσα στα μέλη της και τον Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου πρόεδρό της.

Όταν έσβησαν τα φώτα τη σκυτάλη πήραν οι νεκροί, οι οποίοι λόγω της μετατόπισης του άξονα της Γης αρχίζουν να βγαίνουν από τους τάφους τους πεινασμένοι για ζωντανή σάρκα. Ο Ίγκι Ποπ και η σκηνοθέτης (και πρώην σύντροφος του Τζάρμους) Σάρα Ντράιβερ είναι οι πρώτοι απ’ αυτούς, με το τρίο των αστυνομικών της Σέντερβιλ (Μάρεϊ, Ντράιβερ, Σεβινί) να προσπαθεί να καταλάβει τι έχει συμβεί. Τελικά η κωμόπολη γεμίζει νεκροζώντανους, σε ένα zombie movie με ιδιότυπο, χαλαρό και… λανθιμικό χιούμορ, το οποίο μοιάζει να ισορροπεί με τον ζεν αφηγηματικό ρυθμό και τα «πειραγμένα» κλισέ του είδους.

Υπάρχουν πολλές αναφορές στον Τραμπ και την αμερικανική ξενοφοβία, σινεφίλ κλεισίματα ματιού, απενοχοποιημένη αποστασιοποίηση («τι μου θυμίζει αυτό το τραγούδι;» – «Είναι αυτό από τους τίτλους αρχής»), αλλά καθώς το φτωχό story line προχωρά όλα παραμένουν στο επίπεδο του cool χαβαλέ και της ράθυμης ανακύκλωσης. Ακόμα και το πολιτικοκοινωνικό σχόλιο του φινάλε είναι κοινότοπο κι απλοϊκό, με το «The Dead Don’t Die» να ολοκληρώνεται σαν ένα κινηματογραφόφιλο ανέκδοτο που προκαλεί ένα σύντομο, αν και όχι απαραίτητα συγκαταβατικό, μειδίαμα.

Σήμερα, κι ενώ τα παράλληλα τμήματα ξεκινούν το ένα μετά το άλλο, το διαγωνιστικό πρόγραμμα συνεχίζεται με το γαλλικό «Les Miserables» του Λαντζ Λι και το βραζιλιάνικο «Bacurau» των Κλέμπερ Μεντόσα Φίλο («Aquarius») και Χουλιάνο Ντορνέλες. Την ίδια στιγμή, το φεστιβάλ συνεχίζει, δια στόματος του καλλιτεχνικού διευθυντή του Τιερί Φρεμό, να υπερασπίζεται την απόφασή του να απονείμει στον Αλέν Ντελόν τον ειδικό Χρυσό Φοίνικα («Δεν θα του δώσουμε το Νόμπελ ειρήνης»), ενώ προσπαθεί να παρηγορήσει τις γυναικείες οργανώσεις που επιτίθενται στον Γάλλο σταρ λόγω των κατά καιρούς σεξιστικών δηλώσεών του ανακοινώνοντας τους «αριθμούς των Κανών» (φέτος υποβλήθηκαν 1845 ταινίες και 4240 μικρού μήκους ταινίες), με τη θηλυκή παρουσία να γίνεται όλο και πιο αισθητή τόσο σε συμμετοχές σκηνοθετών όσο και σε μέλη επιτροπών.